Naast onderhoud en reparaties houden wij ons ook bezig met het restaureren van klassieke Rovers. Bijna alle restauratiewerkzaamheden doen wij in eigen beheer, alleen het professioneel strak maken van lak en houtwerk en het vervangen van de lederen bekleding besteden wij uit aan vertrouwde partners, afhankelijk van budget en kwaliteitsnorm.
Na het demonteren en inventariseren van de onderdelen zal de oude lak geheel verwijderd worden om roest zichtbaar te krijgen en om de oude lak niet met de nieuwe lak in contact te laten komen. Het verwijderen van de oude lak doen wij met grof schuren/borstelen/chemisch afbijten en waar nodig soda- of zandstralen.
Roest wordt weggeslepen en vervangen door nieuw reparatieplaatwerk wat in Engeland nog goed verkrijgbaar is. Nieuw, blank plaatwerk wordt direct behandeld met zink of epoxy om roesten van het nieuwe deel tegen te gaan.
In dit stadium worden de plaatwerkdelen afgehangen voor een mooi resultaat met evenwijdige kieren tussen de deuren, schermen, motorkap en achterklep.
Aan het eind van dit stadium zal de auto worden voorzien van een dikke laag epoxylak in de kleur wit of grijs om het plaatwerk voorgoed “in te sealen” tegen roest en corrosie (in geval van aluminium plaatwerk bij de P4 en P6 modellen).
De auto gaat op transport naar een van onze spuiters om daar strak gemaakt en gespoten te worden. Elke spuiterij heeft zijn eigen manier van werken wat uiteindelijk resulteert in een bepaalde prijs/kwaliteit verhouding. Er zit veel prijsverschil in de verschillende manieren van voorbewerken en spuiten. Een van de betere methodes die wij hanteren is het iets dikker spuiten van de laatste laklaag en die laten uitharden waarna de gehele auto met lichte korrel schuurpapier weer dof geschuurd wordt en daarna met diverse groftes polijstmiddelen weer op glans gebracht wordt.
Wij adviseren altijd te investeren in nieuwe voorruiten zolang deze nog leverbaar zijn. Wij zijn (klassieker) dealer van Pilkington autoruiten. Een totaal gerestaureerde auto met een oude voorruit die het zonlicht verblindend doorlaat, is niet prettig.
Alle ramen en portieren worden uiteraard voorzien van nieuwe rubbers. De roestvaststalen ruit- en portierlijsten worden vakkundig gepolijst voor een betere glans.
Voor de P5 en P6 modellen kunnen wij tevens nieuwe groen getinte zijruiten leveren. De achterruiten van klassieke Rovers zijn helaas niet nieuw leverbaar.
Het lederen interieur wordt meestal totaal vernieuwd. Elke gewenste kleur is mogelijk, maar een mooie combinatie met de carrosserielak is meestal het streven. De tochtband (furflex) rondom de portieren en de vloerbedekking zijn in diverse kleuren leverbaar. De hemelbekleding is in grijs of beige vanuit voorraad leverbaar en maken wij geheel zelf op een professionele naaimachine. Achterste hoofdsteunen voor P5 en P6 zijn optioneel aan te schaffen en mee te bekleden in de zelfde leersoort. Ook gordels zijn in diverse kleuren leverbaar.
Het houtwerk van de P4 en P5 modellen wordt door diverse meubelspuiters voor ons gerestaureerd en gelakt. Bakelieten stuurwielen worden gerestaureerd en glanzend zwart gespoten.
Bij een grondige restauratie worden de motor en versnellingsbak gereviseerd. De achteras daarentegen wordt eerst beoordeeld en meestal alleen voorzien van nieuwe pakkingen en lagers. De stuurinrichting, reminrichting, uitlaat en wielophanging worden indien nodig gereviseerd of vervangen.
Tijdens het afmonteren kan er gekozen worden voor diverse modificaties die wij in de loop der jaren hebben ontwikkeld, u kunt hierbij denken aan:
Bij restauraties is het belangrijk een en ander goed te overdenken, alvorens beslissingen te nemen. Hierin adviseren wij u graag!