klassieke rovers

Revisie

Wij voeren vele soorten revisies uit, zoals: veerrevisies, aandrijfasrevisies, remrevisies, motorrevisies, bakrevisies enz. Op deze pagina vertellen we u iets meer over de diverse revisies die wij uitvoeren.

Veer-revisie

Het kan voorkomen dat de veren van een Rover P4, P5 of P6 doorgezakt zijn. Voor de P6 zijn nieuwe veren leverbaar. Voor de P4 en P5 kunnen wij gereviseerde veren uit voorraad leveren. Voor auto's met een gastank in de kofferbak zijn extra verstevigde bladveren leverbaar.

revisie veren
Veren voor de klassieke rover

Remrevisie

Bij gebrek aan nieuwe of op ruilbasis geleverde remdelen, reviseren wij tandem-remservo’s, tandem-hoofdremcilinders en de achterremklauwen van de P6, hoofdremcilinders van P4 en P5 en naar wens, de wielremcilinders voor en achter, indien niet nieuw leverbaar. Wij adviseren altijd de originele remservo's van P4 en P5 te vervangen door nieuwe, gemodificeerde exemplaren.

Carburateurrevisie

Ons bedrijf reviseert SU-carburateurs in eigen beheer; Zowel de HD 4/6/8 als de HIF6-carburateurs hebben voor ons geen geheimen meer. Bij twijfel kunnen wij de staat van de carburateurs snel bepalen aan de hand van een 4 gas test en visuele controles.

Wielophanging revisie

Veel originele Metalastik wielophanging rubbers zijn aan slijtage en uitdroging onderhevig. Het vervangen van dit soort “silentblocks” evenals fusee- en stuurkogels is inmiddels routine geworden.

Voor de P6 leveren wij al jaren met succes Polyurethaan bussen van het merk Superflex die zorgdragen voor meer comfort en duurzaamheid.

Na het vervangen van dit soort onderdelen is het raadzaam om de wieluitlijning te controleren met specialistische apparatuur. Uiteraard doen we dit uitlijnen zelf.

Automaatbakrevisie

De BorgWarner automatische versnellingsbakken van het type 35 en 65 in de klassieke Rovers, hebben een bepaalde levensduur. Een versleten bak laat meestal een slippende achteruitversnelling merken. Altijd wordt tevens de koppelomvormer gereviseerd en gebalanceerd en wordt er een magneetfilter in de bakoliekoelerleidingen geplaatst.

Sinds enkele jaren modificeren wij de 3 traps automaatbakken naar ZF 4HP22 4 traps automaten die een veel lager motortoerental bij cruisesnelheid mogelijk maken en veel soepeler schakelen.

Stuurhuisrevisie

De Hydrosteer stuurhuizen in de Rover P5 en P5B kunnen hevig lekken waardoor revisie nodig is. Deze bijzonder ingewikkelde stuurhuizen leveren wij op ruilbasis uit voorraad.

De P6B bekrachtigde stuurhuizen zijn kwalitatief heel goed. Soms zijn alleen de keerringen toe aan vervanging.

Motorrevisie 4-, 6- en 8-cilinder

Wij reviseren alle klassieke Rover motoren volgens een vast plan van aanpak:

  • Demonteren
  • Reinigen
  • Inventariseren
  • Onderdelen bestellen
  • Machinebewerkingen
  • Assemblage
  • In gebruik stellen
  • Inrijden
  • Nastellen (tunen)

Een fraai voorbeeld van deze werkzaamheden is de motorrevisie van een Rover P4 75. Deze wagen mocht in mei 2018 meedoen aan de prestigieuze Mille Miglia rally in Italiė! De motor was ondanks een eerdere revisie in een grijs verleden, dringend aan nieuwe zuigers en opgefriste cilinderwanden toe.

Een heel populaire en veel gebruikte motor in klassieke Rovers is de V8 3.5 liter. Origineel is deze motor van Buick overgenomen in de jaren 60. Dit aluminium “icoon” is decennia later nog in diverse gedaantes in gebruik geweest in merken als Landrover, Range Rover, MGB, Morgan, TVR, Cobra, Ford GT40 en Lotus 7 kitcars.

Bij gebrek aan fabrieksnieuwe motoren moet er gereviseerd worden, en dat doen wij zeer regelmatig. Uit voorraad kunnen wij de 3.5 en 4.0/4.6 versie leveren op ruilbasis.Alle mogelijke onderdelen zijn in voorraad, ook de veel gebruikte “upgrades” als grotere carburatie/ elektronische ontsteking en “snelle” nokkenassen zijn al jaren in veelvoud in ons magazijn aanwezig. De 3.5 en 3.9 liter motoren worden altijd geboord naar 0.020 overmaat. De 4.0 en 4.6 motoren worden altijd “verbust” bij gebrek aan overmaat zuigers. Een grotere motorinhoud tot 5.2 liter is ook leverbaar.

De krukassen worden beoordeeld op slijtage en indien nodig geslepen/gepolijst voor een perfecte lagerspeling. Alle ruilmotoren worden altijd voorzien van nieuwe zuigers/lagerwerk/nokkenas/distributie en pakkingen. Cilinderkoppen worden voorzien van nieuwe kleppen en klepveren. Ook worden ze gevlakt voor een perfecte koppakkingafdichting. Motoren bedoeld voor hogere toerentallen of belasting worden meestal voorzien van ARP-tapeinden in plaats van bouten.