Als klassieke Roverspecialist zijn wij ook gespecialiseerd in de (deel)revisie en tuning van de welbekende Rover V8 motoren met cilinderinhoud van 3.5 t/m 5.2 liter. Deze motoren worden o.a gebruikt in klassiekers, kitcars en raceauto’s. Tevens leveren wij onderdelen van topmerken als; Mallory, FAST, MSD, K&N, Edelbrock, Holley, Crane, Crower, Kent, Pertronix, T&D, Lumenition, Yella Terra. Wij importeren wekelijks, rechtstreeks vanuit de USA.
Wij leveren compleet gereviseerde cilinderkoppen voor de V8. De koppen worden voorzien van nieuwe geleiders/zetels/kleppen en worden gevlakt en chemisch gereinigd. Indien nodig worden er nieuwe tuimelaars geplaatst en de tuimelaarassen vervangen. Geflowde koppen voor meer koppel en vermogen kunnen wij in overleg ook leveren.
De keuze uit diverse standaard en "snelle" nokkenassen is groot. Per toepassing en budget wordt een geschikte nokkenas gekozen. Voor elke nieuwe nokkenas geldt dat er nieuwe klepstoters en een nieuwe distributieset gemonteerd moeten worden. De meest gebruikte nokkenas is de versie die met hydraulische klepstoters werkt.
Voor snelle (race) motoren is de “solid” klepstoterversie te adviseren. Het stellen van de kleppen gaat dan niet meer hydraulisch, maar met de hand door middel van de rollerrockers van de merken T&D of Yella Terra. De klepdeksels moeten met deze modificatie omhoog gebracht worden met een spacer, deze fabriceren en leveren wij ook zelf.
Wij werken met Cloyes distributietandwielen en kettingen.
De carburatie of brandstofinjectie is zeer bepalend voor het afgegeven motorvermogen en koppel. Een populaire carburateurset voor de Rover V8 is die met een Edelbrock carburateur. Deze wordt geplaatst op een Edelbrock inlaatspruitstuk en een chromen 14 inch luchtfilter. Gaskabel en brandstofleidingen moeten gemodificeerd worden.
Wij leveren Pertronix modificatiesets en verdelers voor alle generaties van de Rover V8. In combinatie met de juiste bobine en bougiekabels zorgt dit voor een betrouwbaar en betaalbaar ontstekingssysteem.
Wij leveren ook een CDI (race) ontsteking van het merk Accel/Fast die heel goed functioneert, ook in een klassieker op de openbare weg. Tevens hebben wij uit voorraad leverbaar een programmeerbare DIS (distributor less) ontsteking van Megajolt, een hele goede ontsteking zonder rotor of verdeelkap en perfect regelbaar met een laptop of PC.
Electronic fuel injection (EFI) is niet meer weg te denken uit deze tijd, vandaar dat oudere generatie Rover V8 motoren door ons worden voorzien van zelfdenkende EFI-systemen, zowel voor 4 barrel inlaatspruitstukken als multipoint (Landrover) spruitstukken.
Voor de Landrover 90 en 110 leveren wij hoogwaardige RVS uitlaatsystemen met tubular spruitstukken voor betere “looks/sound and performance”.
Om de aluminium V8 niet te heet te laten lopen werken wij met diverse modificaties om de koeling te verbeteren.
Naar wens kunnen wij een gereviseerde startmotor en nieuwe dynamo en waterpomp monteren om een zo groot mogelijke betrouwbaarheid te kunnen garanderen.
De LT77 versnellingsbak vervangen wij voor de Tremec T5 of TKO500/TKO600 versie.
De 3 traps Borgwarner automaatbakken vervangen wij voor 4 traps ZF 4HP22 of 4HP24.
Als "finishing touch" kunnen diverse motordelen gepoedercoat, verchroomd of gepolijst worden in elke gewenste kleur.
Hoogglans gepolijste klepdeksels van de Chevrolet V8 Small Block kunnen op de Rover V8 gemonteerd worden dankzij onze adapterset die in eigen beheer is ontwikkeld.
Voor de Cobra eigenaren hebben wij de speciale Ford Cobra kleppendeksels en luchtfilters in voorraad die elke Rover V8 in een Cobra van gedaante doet wisselen.